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  • Knowledge, attitudes and behaviour of adults and parents towards vaccinations.

    Topics: 1. Vaccination behaviour and knowledge about vaccination in adulthood: self-assessment of health status; attention to one´s own health; employment status; activity in the medical field with patient contact; chronic disease; assessment of the importance of vaccinations for adults in selected diseases: Tetanus, diphtheria, pertussis, polio, hepatitis B, measles, mumps, rubella, chickenpox, meningococcus, seasonal influenza (influenza), pneumococcus and (women only) human papilloma viruses (HPV); vaccination in the last five years; advice on vaccination received; adviser (doctor, health insurance company, family, friends and acquaintances, others); knowledge of the protection of third parties through vaccinations because the transmission of diseases is prevented; vaccination causes (vaccination carried out due to professional requirements or regulations, due to travel); remembered vaccinations in the last five years; consent to statements on vaccination (if all are vaccinated, I do not also need to be vaccinated, get me vaccinated to protect others who cannot or do not want to be vaccinated); vaccination against measles as an adult carried out before 2011; importance of the protection of third parties against measles infection for the personal decision to vaccinate against measles as an adult; importance of the elimination of measles in Germany; vaccination against seasonal influenza carried out before 2011; offer of influenza vaccination at the place of work or respectively advise of influenza vaccination (gainfully employed persons only); knowledge of the vaccination recommendation against whooping cough for close contact persons of newborns; knowledge of the vaccination recommendation against measles for adults born after 1970; measles disease in childhood or as adults, or effective protection against infection by measles vaccination in childhood or adolescence; planned measles vaccination next year; reasons for lack of measles vaccination protection; knowledge of repeat and booster vaccinations in adulthood; vaccination pass holder; location of vaccination pass known; vaccination failure; obstacles to vaccination; self-assessment of information on adult vaccination; general interest in information on adult vaccination; use of vaccination counselling in the last two years and counsellor (doctor, pharmacist, medical assistant in the doctor´s office, midwife, travel medical counselling centre, health authority, health insurance fund); vaccination counselling by family doctor or other doctor; specialisation of the counsellor (internal medicine, gynaecologist, paediatrician, travel medicine, company doctor or other speciality); interest in additional information on the subjects: side effects and health risks of vaccinations, mode of action of the vaccine against infection and duration of vaccination protection, vaccination recommendations of the Standing Vaccination Commission (STIKO), new developments of vaccines and reimbursement of costs by health insurance funds or employers; institutions that should provide information on the subject of vaccination (medical practices, hospitals, pharmacies, schools or other educational institutions, state and federal authorities (e.g. BZgA), pharmaceutical manufacturers, health authorities, health insurance companies); preferred sources of information on vaccinations in childhood and adulthood (Internet, personal discussions with a doctor or a medical specialist (e.g. medical assistant or midwife), information brochures or leaflets, newspapers or magazines, television programmes, radio, information events in schools or kindergartens, conversations with family members or friends, information from state and federal authorities, pharmaceutical manufacturers, health authorities and health insurance companies as well as social media (e.g. social networks, forums, blogs, YouTube); website www.impfen-info.de; evaluation of this website as helpful; knowledge of the BZgA media for vaccination clarification (´Wir kommen der Grippe zuvor´, ´Deutschland sucht den Impfpass´, ´Impfung gegen Masern, Mumps und Röteln´-- advertising success control); general attitude towards vaccination; approval of various statements on vaccination (complete confidence in the safety of vaccinations, confidence in decisions by the authorities on the availability of vaccinations in the public interest, everyday stress as an obstacle to vaccination, the need to obtain expensive vaccinations, careful consideration of the benefits and risks when considering vaccinations, a full understanding of vaccination as an important decision criterion for or against vaccination, a feeling of being threatened by diseases that can be prevented with vaccinations, unnecessary vaccinations due to the low incidence of infectious diseases).

    2. Vaccination behaviour and knowledge of parents about vaccination in childhood: parent of one or more children between 0 and 13 years of age in the same household; accompanying person during the child´s visits to the doctor; age and sex of the child; frequency of medical treatment of the child in a doctor´s office or hospital; assessment of the child´s state of health; specific doctor´s office for the treatment of the child; paediatrician, general practitioner or other doctor; specialisation of this specialist; paediatrician or general practitioner is also a doctor for alternative medicine or Naturopathy; regular visits to a homeopath; chronic diseases of the child: asthma, neurodermatitis, epilepsy, diabetes, others (open); regular check of the completeness of the recommended vaccinations; use of all possible early detection examinations for children (U1 to U9) and adolescents (J1); mention of the respective early detection examinations used; regular check of the completeness of the recommended vaccinations as part of the early detection examination; indication by the doctor of the child´s next vaccination; personal vaccination calendar for the child with vaccination appointments; information on recommended vaccinations by posters, leaflets or brochures in the doctor´s office; vaccination reminder by the doctor; type of vaccination reminder; information talk with the treating doctor before the last vaccination; evaluation of this information talk (clarification of important questions and concerns regarding the vaccination, sufficient justification for the recommended vaccination, sufficient time taken); request for regular vaccination reminders by the doctor or from a vaccination app on the smartphone; reminded vaccinations (tetanus, diphtheria, whooping cough, hib, polio, hepatitis B, pneumococcus, rotavirus, meningococcus, measles, mumps, rubella, chickenpox, if child is a girl: cervical cancer -HPV); 6-fold vaccination received; rejection of simultaneous vaccination against six different pathogens; adherence to recommended vaccination times or deliberate later performance of vaccinations; vaccination obstacles; knowledge of vaccination recommendation against cervical cancer (HPV); importance of protection against selected infectious diseases and assessment of the danger of these diseases (risk perception); vaccination of the child against seasonal influenza in the last autumn-winter season; assessment of the importance of measles vaccination; knowledge of compulsory vaccination and knowledge of legal innovations within the framework of the prevention law; assessment of the importance of protection against infectious diseases; assessment of the side effects of vaccinations: frequency of side effects that are none or no the need for medical treatment and permanent damage to health; knowledge of regulations (law to strengthen health promotion and prevention): written proof of vaccination counselling at the first admission of the child, exclusion of non-vaccinated children from the institution; examination of the vaccination protection during all health examinations; importance of the protection of the child against infectious diseases; frequency of side effects of vaccinations which quickly subside without medical help, which require medical treatment or which lead to permanent health damage; vaccination against childhood diseases as a reason for the increase in allergies in children; childhood illness that has been experienced is good for childhood development; self-assessment of information about vaccinations in childhood; preferred sources of information on childhood vaccinations (Internet, personal consultation with a doctor or with a medical specialist, information brochures or leaflets, discussions with other parents); preferred source of information; interest in further information; knowledge of BZgA media for vaccination education (leaflet ´Impfen. Sicherer Schutz gegen Infektionskrankheiten´).

    Respondents belonging to a risk group (indication group) (chronically ill and/or 60plus and/or medical staff) were asked: knowledge of the recommended vaccination schedule for effective influenza protection; regular vaccination against seasonal influenza; reasons for regular influenza vaccination (impediments to vaccination); planned influenza vaccination in the next autumn/winter season; knowledge of the recommended vaccination against influenza for medical staff, the over-60s and the chronically ill; knowledge of the recommended vaccination against pneumococcus for the over-60s.

    Only for women up to 45 years of age: existing pregnancy; desire to have children as a reason for vaccination against rubella, measles, whooping cough, flu, chickenpox; knowledge of vaccination recommendation against flu for pregnant women; pregnancy as a reason for not carrying out vaccination.

    Demography: sex and age (year of birth) of the interviewee; highest school or university degree, aspired school degree (if student); marital status; living with a partner; employment status and highest school or university degree of the partner; in each case for the interviewee, his partner and the 0-13-year-old child was asked: Country of birth, nationality and year of move to Germany and mother tongue German; country of birth and nationality of parents (migration background); household size; number of children in the household under 18 years and under 16 years; age of children from 18 years and over 16 years (year of birth); frequency of Internet use.

    Additionally coded was: number of landline telephone numbers in the household; number of private mobile telephone numbers; willingness to participate in a survey again; network type; sample (representative survey or increase); interview number; official municipality key; federal state; municipality size (number of inhabitants); BIK region; weighting factor. (en)
  • Wissen, Einstellungen und Verhalten von Erwachsenen und Eltern gegenüber Impfungen.

    Themen: 1. Impfverhalten und Wissen zum Impfen im Erwachsenenalter: Selbsteinschätzung des Gesundheitszustands; Achten auf eigene Gesundheit; Erwerbsstatus; Tätigkeit im medizinischen Bereich mit Patientenkontakt; chronische Erkrankung; Einschätzung der Wichtigkeit von Impfungen für Erwachsene bei ausgewählten Krankheiten: Wundstarrkrampf (Tetanus), Diphterie, Keuchhusten (Pertussis), Kinderlähmung (Polio), Hepatitis B, Masern, Mumps, Röteln, Windpocken, Meningokokken, saisonale Grippe (Influenza) und Pneumokokken sowie (nur Frauen) Humane Papilloma Viren (HPV); Impfung in den letzten fünf Jahren; Rat oder Hinweis zur Impfung erhalten; Ratgeber bzw. Hinweisgeber (Ärztin/Arzt, Krankenkasse, Familie, Freundes- und Bekanntenkreis, andere); Kenntnis des Schutzes Dritter durch Impfungen, weil die Übertragung von Krankheiten verhindert wird; Impfanlässe (Impfung durchgeführt aufgrund beruflicher Erfordernisse oder Vorschriften, wegen Reise); erinnerte Impfungen in den letzten fünf Jahren; Zustimmung zu Aussagen zum Impfen (wenn alle geimpft sind, brauche ich mich nicht auch noch impfen zu lassen, lasse mich impfen, um auch andere zu schützen, die sich nicht impfen lassen können oder wollen); durchgeführte Impfung gegen Masern als Erwachsener vor 2011; Wichtigkeit des Schutzes Dritter vor einer Masernansteckung für die persönliche Entscheidung zur Masernimpfung als Erwachsener; Wichtigkeit der Elimination der Masern in Deutschland; durchgeführte Impfung gegen saisonale Grippe vor 2011; Angebot der Grippeschutzimpfung an der Arbeitsstelle bzw. Hinweis auf Grippeschutzimpfung (nur Erwerbstätige); Kenntnis der Impfempfehlung gegen Keuchhusten für enge Kontaktpersonen von Neugeborenen; Kenntnis der Impfempfehlung gegen Masern für nach 1970 geborene Erwachsene; Masernerkrankung in der Kindheit oder als Erwachsener bzw. wirksamer Infektionsschutz durch Masernimpfung in der Kindheit oder Jugend; geplante Masernimpfung im nächsten Jahr; Gründe für fehlenden Impfschutz gegen Masern; Kenntnis der Wiederholungs- und Auffrischungsimpfungen im Erwachsenenalter; Impfpassbesitzer; Aufbewahrungsort des Impfpasses bekannt; nicht durchgeführte Impfung; Impfhindernisse; Selbsteinschätzung der Informiertheit zum Thema Impfen für Erwachsene; allgemeines Interesse an Informationen zum Impfen von Erwachsenen; Nutzung von Impfberatung in den letzten zwei Jahren und Berater (Ärztin/Arzt, Apotheker, medizinische Assistentinnen in der Arztpraxis, Hebamme, Reisemedizinische Beratungsstelle, Gesundheitsamt, Krankenkasse); Impfberatung durch Hausarzt oder anderen Arzt; Fachrichtung des beratenden Arztes (Innere Medizin, Frauenarzt, Kinderarzt, Reisemedizin, Betriebsarzt oder andere Fachrichtung); Interesse an Zusatzinformationen zu den Themen: Nebenwirkungen und Gesundheitsrisiken von Impfungen, Wirkungsweise des Impfstoffes gegen Ansteckung und Dauer des Impfschutzes, Impfempfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO), Neuentwicklungen von Impfstoffen und Kostenübernahme durch die Krankenkassen oder den Arbeitgeber; Institutionen, die Informationen zum Thema Impfen bereitstellen sollten (ärztliche Praxen, Krankenhäuser, Apotheken, Schulen oder andere Bildungseinrichtungen, Landes- und Bundesbehörden (z.B. BZgA), Pharmahersteller, Gesundheitsämter, Krankenkassen); präferierte Informationsquellen zu Impfungen im Kindes- und Erwachsenenalter (Internet, persönliche Gespräche mit einem Arzt/einer Ärztin oder einer medizinischen Fachkraft (z.B. Arzthelferin oder Hebamme), Informationsbroschüren oder Faltblätter, Zeitungen oder Zeitschriften, Fernsehsendungen, Radio/Hörfunk, Informationsveranstaltungen in Schulen oder Kindergärten, Gespräche mit Familienangehörigen bzw. Freunden, Informationen von Landes- und Bundesbehörden, von Pharmaherstellern, vom Gesundheitsamt und von der Krankenkasse sowie Social Media (z.B. soziale Netzwerke, Foren, Blogs, YouTube); Webseite www.impfen-info.de besucht; Bewertung dieser Webseite als hilfreich; Kenntnis der BZgA-Medien zur Impfaufklärung (´Wir kommen der Grippe zuvor´, ´Deutschland sucht den Impfpass´, ´Impfung gegen Masern, Mumps und Röteln´- Werbeerfolgskontrolle); generelle Einstellung zum Impfen; Zustimmung zu verschiedenen Aussagen zum Impfen (vollstes Vertrauen in die Sicherheit von Impfungen, Vertrauen auf Behördenentscheidungen über Impfangebot im Interesse der Allgemeinheit, Alltagsstress als Impfhindernis, aufwändig Impfung zu bekommen, sorgfältiges Abwägen von Nutzen und Risiken bei Impfüberlegungen, volles Impfverständnis als wichtiges Entscheidungskriterium für oder gegen eine Impfung, Bedrohtheitsgefühl durch Krankheiten, die mit Impfungen verhindert werden können, Impfungen überflüssig aufgrund des geringen Auftretens der Infektionskrankheiten).


    2. Impfverhalten und Wissen von Eltern zum Impfen im Kindesalter: Elternteil eines oder mehrerer Kinder zwischen 0 und 13 Jahren im selben Haushalt; Begleitperson bei Arztbesuchen des Kindes; Alter und Geschlecht des Kindes; Häufigkeit der medizinischen Behandlung des Kindes in einer Arztpraxis oder im Krankenhaus; Einschätzung des Gesundheitszustands des Kindes; bestimmte Arztpraxis für die Behandlung des Kindes; Kinderarzt, Arzt für Allgemeinmedizin oder anderer Arzt; Fachrichtung dieses Facharztes; Kinder- oder Hausarzt ist auch Arzt für Alternativmedizin bzw. Naturheilkunde; regelmäßiges Aufsuchen eines Homöopathen; chronische Erkrankungen des Kindes: Asthma, Neurodermitis, Epilepsie, Diabetes, andere (offen); regelmäßige Kontrolle der Vollständigkeit der empfohlenen Impfungen; Inanspruchnahme aller bisher möglichen Früherkennungsuntersuchungen für Kinder (U1 bis U9) und Jugendliche (J1); Nennung der jeweils in Anspruch genommenen Früherkennungsuntersuchungen; regelmäßige Kontrolle der Vollständigkeit der empfohlenen Impfungen im Rahmen der Früherkennungsuntersuchung; Hinweis des Arztes auf die nächste Impfung des Kindes; persönlichen Impfkalender für das Kind erhalten mit Impfterminen; Hinweise auf empfohlene Impfungen durch Poster, Faltblätter oder Broschüren in der Arztpraxis; Impferinnerung durch die Ärztin oder den Arzt; Art der Impferinnerung; Aufklärungsgespräch mit dem behandelnden Arzt vor der letzten Impfung; Evaluation dieses Aufklärungsgesprächs (Klärung wichtiger Fragen und Sorgen bezüglich der Impfung, ausreichende Begründung für die empfohlene Impfung, ausreichend Zeit genommen); Wunsch nach regelmäßigen Impferinnerungen durch den Arzt bzw. von einer ImpfApp auf dem Smartphone; erinnerte Impfungen (Tetanus, Diphtherie, Keuchhusten, Hib, Kinderlähmung, Hepatitis B, Pneumokokken, Rotaviren, Meningokokken, Masern, Mumps, Röteln, Windpocken, falls Kind Mädchen: Gebärmutterhalskrebs -HPV); 6-fach-Impfung erhalten; Ablehnung der gleichzeitigen Impfung gegen sechs verschiedene Erreger; Einhaltung der empfohlenen Impfzeitpunkte oder bewusst spätere Durchführung von Impfungen; Impfhindernisse; Kenntnis der Impfempfehlung gegen Gebärmutterhalskrebs (HPV); Wichtigkeit des Schutzes gegen ausgewählte Infektionskrankheiten und Einschätzung der Gefährlichkeit dieser Krankheiten (Risikowahrnehmung); Impfung des Kindes gegen saisonale Grippe in der letzten Herbst-Winter-Saison; Einschätzung der Wichtigkeit der Masernimpfung; Wissen über eine Impfpflicht und Kenntnis der gesetzlichen Neuerungen im Rahmen des Präventionsgesetzes; Einschätzung der Wichtigkeit des Schutzes gegen ansteckende Krankheiten; Einschätzung der Nebenwirkungen von Impfungen: Häufigkeit von Nebenwirkungen, die keiner bzw. die einer ärztlichen Behandlung bedürfen sowie von bleibenden gesundheitlichen Schäden; Kenntnis von Regelungen (Gesetz zur Stärkung der Gesundheitsförderung und der Prävention): schriftlicher Nachweis über Impfberatung bei Erstaufnahme des Kindes, Ausschluss aus Einrichtung von nicht geimpften Kindern; Überprüfung des Impfschutzes bei allen Gesundheitsuntersuchungen; Wichtigkeit des Schutzes des Kindes gegen ansteckende Krankheiten; Häufigkeit von Nebenwirkungen bei Impfungen, die ohne ärztliche Hilfe schnell abklingen, die ärztlich behandelt werden müssen oder die zu bleibenden gesundheitlichen Schäden führen; Impfen gegen Kinderkrankheiten als Grund für die Zunahme von Allergien bei Kindern; durchgemachte Kinderkrankheit gut für die kindliche Entwicklung; Selbsteinschätzung der Informiertheit über Impfungen im Kindesalter; präferierte Informationsquellen zum Thema Kinderimpfungen (Internet, persönliches Gespräch mit einem Arzt/einer Ärztin bzw. mit einer medizinischen Fachkraft, Informationsbroschüren oder Faltblätter, Gespräche mit anderen Eltern); bevorzugte Informationsquelle; Interesse an weiteren Informationen; Kenntnis von BZgA-Medien zur Impfaufklärung (Faltblatt ´Impfen. Sicherer Schutz gegen Infektionskrankheiten´).

    Befragte, die einer Risikogruppe (Indikationsgruppe) angehören (chronisch Kranke und/oder 60plus und/oder medizinisches Personal), wurden gefragt: Kenntnis des empfohlenen Impfturnus zum wirksamen Grippeschutz; regelmäßige Impfung gegen saisonale Grippe; Gründe gegen die regelmäßige Grippeimpfung (Impfhindernisse); geplante Grippeimpfung in der nächsten Herbst-Winter-Saison; Kenntnis der Impfempfehlung gegen Grippe für medizinisches Personal, für über 60-Jährige und chronisch Kranke; Kenntnis der Impfempfehlung gegen Pneumokokken für über 60-Jährige.

    Nur an Frauen bis 45 Jahre: Bestehende Schwangerschaft; Kinderwunsch als Grund für Impfung gegen Röteln, Masern, Keuchhusten, Grippe, Windpocken; Kenntnis der Impfempfehlung gegen Grippe für Schwangere; Schwangerschaft als Grund für eine nicht durchgeführte Impfung.

    Demographie: Geschlecht und Alter (Geburtsjahr) des Befragten; höchster Schul- oder Hochschulabschluss, angestrebter Schulabschluss (falls Schüler); Familienstand; Zusammenleben mit einem Partner; Erwerbsstatus und höchster Schul- oder Hochschulabschluss des Partners; jeweils für den Befragten, dessen Partner und das 0-13-jährige Kind wurde erfragt: Geburtsland, Staatsangehörigkeit und Jahr des Zuzugs nach Deutschland sowie Muttersprache Deutsch; Geburtsland und Staatsangehörigkeit der Eltern (Migrationshintergrund); Haushaltsgröße; Anzahl der Kinder im Haushalt unter 18 Jahren und unter 16 Jahren; Alter der Kinder ab 18 Jahren und ab 16 Jahren (Geburtsjahr); Häufigkeit der Internetnutzung.

    Zusätzlich verkodet wurde: Anzahl der Festnetz-Rufnummern im Haushalt; Anzahl der privaten Mobilfunknummern; Wiederbefragungsbereitschaft; Netzart; Stichprobe (Repräsentativbefragung oder Aufstockung); Interviewnummer; amtlicher Gemeindeschlüssel; Bundesland; Gemeindegröße (Einwohnerzahl); BIK-Region; Gewichtungsfaktor. (de)
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  • Medicine (en)
  • Medizin (de)
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  • Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA), Köln (2019): Einstellungen, Wissen und Verhalten von Erwachsenen und Eltern gegenüber Impfungen - Ergebnisse der Repräsentativbefragung 2016 zum Infektionsschutz. GESIS Datenarchiv, Köln. ZA5524 Datenfile Version 1.0.0, https://doi.org/10.4232/1.13055 (de)
  • Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA), Köln (2019): Infection Prevention 2016. GESIS Data Archive, Cologne. ZA5524 Data file Version 1.0.0, https://doi.org/10.4232/1.13055 (en)
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  • Die vorliegende Studie ist Teil einer in mehrjährigen Abständen wiederholten Repräsentativbefragung der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (siehe Baseline-Studie aus dem Jahr 2012 (ZA5175) und Wiederholungsbefragung von 2014 (ZA5523). (de)
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  • Data and documents are released for academic research and teaching. (en)
  • Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben. (de)
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  • 1.0.0, 2019-03-15, https://doi.org/10.4232/1.13055 (xsd:string)
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  • Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI); Telefonisches Interview: CATI (Computerunterstützte telefonische Befragung) (de)
  • Telephone interview: Computer-assisted (CATI); Telephone interview: CATI (Computer Assisted Telephone Interview) (en)
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  • forsa. Gesellschaft für Sozialforschung und statistische Analysen, Berlin (en)
  • forsa. Gesellschaft für Sozialforschung und statistische Analysen, Berlin (de)
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  • 2019 (xsd:gyear)
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  • 10.4232/1.13055 ()
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  • Hygiene behaviour and knowledge of infection protection. Vaccination behaviour and knowledge about vaccination (en)
  • Hygieneverhalten und Wissen zum Infektionsschutz. Impfverhalten und Wissen zum Impfen. (de)
  • Studien im Auftrag der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA), Köln (de)
  • Surveys on behalf of the Federal Centre for Health Education (Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung - BZgA), Cologne (en)
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  • Einstellungen, Wissen und Verhalten von Erwachsenen und Eltern gegenüber Impfungen - Ergebnisse der Repräsentativbefragung 2016 zum Infektionsschutz (de)
  • Infection Prevention 2016 (en)
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  • Probability: Multistage; Probability Sample: Multistage Sample Oversampling (disproportional sampling) of a) females aged 16 to 25 years (n=500), b) pregnant women (n=502) aged 16 to 45 years, and c) mothers and fathers of children aged 0 to 13 years (n = 1.092). The group of pregnant women was screened as part of the daily representative telephone omnibus survey forsa.omniTel®.4. In the subgroup of women aged 16 to 45, it was determined whether they were currently pregnant and willing to participate in another survey. The group of parents of 0 to 13 year old children was also screened as part of the daily representative telephone omnibus by forsa. (en)
  • Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl; Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl Anmerkungen: Oversampling (disproportionale Ziehung) von (a) weiblichen Personen im Alter zwischen 16 und 25 Jahren (n = 500), (b) schwangeren Frauen (n = 502) zwischen 16 und 45 Jahren und (c) Müttern bzw. Vätern 0- bis 13-jähriger Kinder (n = 1.092). Die Ermittlung der Gruppe der schwangeren Frauen erfolgte über ein Screening im Rahmen der täglichen bevölkerungsrepräsentativen telefonischen Mehrthemenumfrage forsa.omniTel®. In der Subgruppe der Frauen zwischen 16 und 45 Jahren wurde ermittelt, ob sie derzeit ein Kind erwarten und bereit wären, an einer weiteren Befragung teilzunehmen. Die Ermittlung der Eltern 0- bis 13-jähriger Kinder erfolgte ebenfalls über ein Screening im Rahmen der täglichen bevölkerungsrepräsentativen telefonischen Mehrthemenumfrage von forsa. (de)
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  • GESIS Data Archive, Cologne. ZA5524 Data file Version 1.0.0, https://doi.org/10.4232/1.13055 (en)
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  • Einstellungen, Wissen und Verhalten der Allgemeinbevölkerung zum Infektionsschutz (de)
  • Federal Centre for Health Education (BZgA) studies (en)
  • Opinions and Attitudes towards Infection Prevention (en)
  • Studien der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA) (de)
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  • ZA5524 ()
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  • Horstkötter, Nina; Müller, Ute; Ommen, Oliver; Platte, Anna; Reckendrees, Britta und Stander, Volker: Einstellungen, Wissen und Verhalten von Erwachsenen und Eltern gegenüber Impfungen - Ergebnisse der Repräsentativbefragung 2016 zum Infektionsschutz.BZgA-Forschungsbericht. Köln: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung 2017 (xsd:string)
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  • Deutsch sprechende Personen im Alter von 16 bis 85 Jahren in Privathaushalten (mit ausreichenden deutschen Sprachkenntnissen) (de)
  • German-speaking persons aged 16 to 85 in private households (with sufficient German language skills) (en)
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